14 ژوئن 2022 - بر اساس تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان موسسه ی Texas A&M AgriLife که در شماره ژوئن نشریه Circulation: Heart Failure منتشر گردید، استروژن ممکن است از بیماران دیابتی در برابر کاردیومیوپاتی محافظت کند.

این مطالعه نشان داد که مقاومت شدید به انسولین در قلب، باعث کاردیومیوپاتی و مرگ موش‌های نر می‌شود و هورمون جنسی استروژن از موش های ماده در برابر کاردیومیوپاتی محافظت می کند.

پرفسور Shaodong Guo، محقق ارشد این مطالعه گفت: بیماری قلبی عروقی، عامل اصلی مرگ و میر بیماران دیابتی است. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که در حالی که موارد کمتری از بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 در زنان پیش از یائسگی نسبت به همتایان مرد هم سن آنها وجود دارد، اما این موارد پس از یائسگی زنان به شدت افزایش می‌یابد. این نشان می دهد که تخمدان ها و هورمون های تخمدان مانند استروژن ممکن است از زنان در برابر دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی محافظت کنند.

به گفته ی پرفسور Guo، مطالعه ی اخیراً منتشر شده، نقش تخمدان‌ها و استروژن را در عملکرد قلب و متابولیسم انرژی با استفاده از مدل‌های موش دستکاری شده ی ژنتیکی بررسی کرده است. در این موش ها، سوبستراهای گیرنده ی انسولین در قلب(IRS[1]) برای تقلید از مقاومت قلب به انسولین، دستکاری یا سرکوب شدند.

وی گفت: مطالعات قبلی ما نشان داد که اختلال در سیگنال دهی انسولین در قلب با از دست دادن ژن هایIRS1  وI RS2 که پروتئینهای سوبسترای گیرنده انسولین را کد می کنند، منجر به مرگ موش های نر می شود. در این مطالعه، ما می‌خواستیم بدانیم که برداشتن تخمدان‌ها چگونه بر کاردیومیوپاتی در موش‌های ماده تأثیر می‌گذارد و همچنین از دست دادن گیرنده‌های انسولین چه تأثیرات دیگری بر متابولیسم انرژی و عملکرد میتوکندری دارد.

مقاومت به انسولین و سیگنال دهی

حدود 90 تا 95 درصد از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 از مقاومت به انسولین رنج می برند، که یک عامل خطر برای نارسایی قلبی است. در بافت سالم، انسولین به گیرنده‌های انسولین متصل می‌شود، که سپس شبکه‌ای از مسیرهای سیگنالینگ درون سلولی را فعال می‌کند. اختلالات در این مسیرهای سیگنالینگ با اختلال عملکرد میتوکندری، کاردیومیوپاتی، و اختلال در متابولیسم گلوکز و اسیدهای چرب، و سایر مشکلات سلامتی مرتبط است.

در این مطالعه، موش هایی که فاقدIRS بودند، به کاردیومیوپاتی اتساعی[2] مبتلا شدند. تجزیه و تحلیل بیشتر با ژن بر روی تراشه[3]، کاهش فعالیت ژن‌های مهم برای عملکرد میتوکندری و متابولیسم انرژی را نشان داد.

پرفسور Guo، توضیح داد: بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماران مقاوم به انسولین، اختلال عملکرد میتوکندری را نشان می دهند. این مطالعه نقص اطلاعات ما در مورد نقش سیگنال دهی انسولین و استروژن در عملکرد میتوکندری را پر کرد.

خلاصه ای از یافته های این مطالعه

· تمام موش های ماده که فاقد سوبستراهای گیرنده ی انسولین بودند، بیش از یک سال زنده ماندند.

· موش های ماده ی فاقد سوبستراهای گیرنده انسولین در صورت داشتن تخمدان، کمتر دچار اختلال عملکرد قلبی شدید و مرگ می شدند. اگر موش ها فاقد تخمدان بودند، اما استروژن دریافت می کردند، طول عمر آنها افزایش می یافت. دادن دوزهایی از استروژن به موش های نر کهIRS  آنها سرکوب یا دستکاری شده بود، از آنها در برابر اختلال عملکرد قلب محافظت کرد.

· از دست دادن ژن هایIRS1 وIRS2 در بافت قلب، باعث اختلال در متابولیسم انرژی قلب، اختلال در فعالیت ژن درگیر در عملکرد میتوکندری و متابولیسم انرژی کل بدن گردید. از سوی دیگر، استروژن درمانی توانست تا حدی این اثرات را معکوس نماید.

· استروژن برای مسیرهای سیگنالینگ سلولی سالم مهم است و عملکرد میتوکندری را تقویت می کند.

پرفسور Guo، گفت: استروژن همچنین از کاردیومیوپاتی ناشی از فقدان پروتئینهای سوبسترای گیرنده انسولین در قلب، جلوگیری می کند. همچنین برداشتن تخمدان‌ها در صورت عدم تزریق استروژن منجر به مرگ موش‌های ماده ای شد که هر دو ژن IRS1 و IRS2 در آنها حذف شده بودند.

پرفسور Guo، افزود: این مطالعه نشان داد که استروژن عملکرد قلب و متابولیسم انرژی را تقویت می‌کند، از کاردیومیوپاتی جلوگیری می‌کند و بقای موش‌های نر و موش‌های ماده ی فاقد تخمدان(ovariectomy) که فاقد سوبستراهای گیرنده انسولین بودند را طولانی می‌کند.

وی گفت: این مطالعه شواهدی از تفاوت جنسیتی در بروز بیماری های قلبی عروقی ارائه کرد و نشان داد که درمان جایگزینی استروژن برای درمان کاردیومیوپاتی دیابتی از طریق افزایش عملکرد میتوکندری و متابولیسم انرژی، امکان پذیر است.

همچنین برخی از مسیرهای سیگنالینگ را هایلایت نمود که ممکن است اهداف درمانی بالقوه ای برای پیشگیری یا درمان بیماری های قلبی عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 باشد.

پیامدهای رژیم غذایی

پرفسور Guo، همچنین خاطرنشان کرد که این مطالعه پتانسیل بالای ابداع مداخلات غذایی برای ارتقای سلامت انسان را نشان داد.

او افزود: این مطالعه نشان داد که استروژن‌های مشتق شده از غذاهای گیاهی یا فیتواستروژن‌ها ممکن است نقشی مشابه با استروژن داشته باشند، همانطور که در موش مشاهده شد. این ممکن است به ما کمک کند تا دانش خود را در مورد مواد مغذی و علوم غذایی مرتبط با هورمون های گیاهی که می توانند بیماری های متابولیک مزمن مانند دیابت نوع 2 و عوارض قلبی عروقی مرتبط را تعدیل کنند، تغییر دهیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-06-estrogen-cardiac-function-energy-metabolism.html

 



[1]سوبسترای گیرنده انسولین(IRS-1) ، یکی از مولکول های کلیدی در مسیر سیگنالینگ انسولین می ‌باشد، به نحوی که نقص در این پروتئین سبب بروز اشکالاتی در این مسیر، بروز مقاومت به انسولین و در نهایت منجر به دیابت نوع 2 می ‌گردد.

[2]dilated cardiomyopathy

[3]gene-chip analysis